weetjes over uganda.

25 november 2013 - Limburg, België

- 1000 tinten groen.
- Douane op de luchthaven controleerde mijn paspoort in 5 seconden.

- De hoofdwegen zijn goed gebouwd
- Dit geld zeker niet voor de kleine lokale wegen.

-  1 Euro is 3325 Oegandese Shilling

-  Gemiddeld Oegandees loon bedraagt 50000 shilling

- Overal naast de wegen kan je wel eten of drinken kopen

- Je darmen en maag raden je dit echter vaak af

- Fruit is wel altijd oky om naast de weg te kopen

- Fruit smaakt hier veel beter dan thuis

- De lijst van vers geplukt fruit dat we geregeld eten hier is. Mango's, ananassen, gewone bananen, zoete bananen ( vergelijk het met een mini banaan), jackfrute , appelsienen, watermeloen, mandarijntjes, passievruchten, meloenen en nog enkel soorten waar we de naam niet van kennen.

- Mzungu is Swahillis voor blanke.

-  Kinderen dansen en springen en roepen luid mzungu mzungu als je voorbij wandeld. Glimlachen en wuiven en soms een korte groet terug doen is de boodschap.

- De zon schiet pijlsnel omhoog vanaf 06:45 om 07:00 uur staat ze loodrecht aan de hemel

- De zon valt echt naar beneden vanaf 18:45 om 19:00 is het pik donker

- De maan staat ook elke avond loodrecht aan de hemel.
- Dit komt doordat we vlak aan de evenaar wonen.

- Een boda boda is een motto  taxie super snel van a naar b vooral in Kampala ( de hoofstad) zeer handig

- Een boda boda hier hoeft enkel een zadel en een motor te hebben enig andere opties  incl remmen zijn optioneel en zeker niet standaard.

- Vooral in Kampala is een boda boda rit soms echt geschift spannend.

- Als het in de ochtend of in de avond ronde de 20 graden is dan hebben de boda boda chauffeurs twee bloezen een jas en vaak nog een muts aan.

- Wijzelf  doen dan hoogstens  ons hemd volledig dicht.

- Op een boda boda kun je alles meenemen.

- Dingen die wij al op een boda boda zagen voorbij rijden zijn ondermeer: Een doodskist. Twee bureaustoelen. Twee geiten. Drie volwassene en twee kinderen. 8 matrassen. Een reclamepaneel van twee op twee meter

- Matatu’s zijn de mini busjes die als taxi dienen

- Er zijn drie basis regel's voor een matatu busje: * De enige snelheids limit is de maximum

snelheid die het busje aankan

* Gordels zijn er enkel voor de chauffeur                                                                                * Roest in de vloer is enkel erg wanneer je je                                                                                voet door het gat kunt steken

- Insecten en ongedierten zijn hier tien keer zo groot als bij ons. ( kijk maar eens bij de foto's van de slak)

- Alles groeit razend snel. Ze oogsten 3 keer per jaar mais.

- Water uit beekjes is blijkbaar perfect drinkbaar, dat tien meter verder een koe er in staat te kakken is van ondergeschikt belang.

- Kinderen zijn dolgelukkig als ze een keer om de maand  een boterham te eten krijgen.

- We doen telkens een vreugde dansje als we terug stromend water hebben

- Malaria is een dikke kut ziekte.

- Frank kan dit uit eigen ervaring bevestigen.

- Het enige goeie aan malaria is dat je er niet dood van gaat.

- Het stomme van malaria is dat je er niet dadelijk dood van gaat.

- Leen heeft wondjes verzorgt die veroorzaakt worden door ratten die 's nachts aan de kinderen hun voeten komen eten. Dit was echt heel gek toen we dit hoorde en nog gekker toen we de wondjes echt zagen.

- Leen heeft wondjes verzorgt van eitjes leggende wormpjes in de kinderen hun voeten.

- Ze rijden hier links op de weg. ( Ex Britse kolonie)

- Je rijd nooit met drie naast elkaar op de weg als je ook met 5 naast elkaar kunt rijden.

- Zelf rijden in Oeganda is redelijk uitdagend. Vooral het nemen van rotondes is heel beangstigend de eerste paar keren.

- Gelukkig was er op dat moment niemand anders op de rotonde.

- Spookrijden op rotondes geeft echt wel een kick.

- Elk zandpadje dat minstens 1,5 meter breed is  word beschouwd als een weg dus rij je er met je auto over.

- Homo's worden totaal niet aanvaard. Al zeer zotte verhalen gehoord hier over.

- Een kind van 10jaar ons eventjes gaat tonen hoe je een bus van 20liter water moet optillen als je van de waterpomp komt.

- Blanken zijn wandelende bankautomaten ( dat denken ze toch)

- Blanke vrouwen hebben hier na 1 uur een lief als ze willen. Hallo hoe gaat het? en vervolgens  wil je met me meegaan? . Voor de vrijgezellen die bij pasen komen is er dus nog steeds hoop.

- Prijsafspraken maken met boda boda chauffeurs en afdingen vergt vaak een aardig potje toneel en een harteloze aanpak.

- Als ze je op je bestemming afzetten blijken ze vaak net zoals fernand van de kamioenen een zieke vrouw en 7 heel zieke kindjes te hebben.

- Of nog beter ze blijken plots een nieuwe binnenweg gevonden te hebben die je sneller op je bestemming brengt dus dan moet je bijbetalen. Ze vergeten dan wel dat je door hun binnenweg  het volgende uur nog natrilt in je billen.

- Ze denken hier heel vaak dat ik moe ben.

- Als ze zelf hier even gaan liggen  zijn ze zelf nooit moe.

- De mensen hier kunnen echt overal slapen. Op je boda boda, op het dak van je auto, onder je auto ( voor de schaduw), achter je marktstalletje, in een leeg rek van je markt stalletje, op de goederen die je verkoopt. ( zo zag ik onlangs plots een vrouwen gezicht opduiken toen ik op de markt enkele stukken stof aan het bekijken was voor ons tafellaken best hard verschoten toen)

-soesoe betekent plassen.

- Veel mensen hier beweren fan te zijn van de rode-duivels één maal ze weten dat ik van Belgie ben.

- Als je verder vraagt blijken ze idd vaak veel spelers te kennen. Zelfs Anderlecht is gekent onder de mensen hier.

- Ze zijn er van overtuigd dat Belgie het wk gaat winnen.

- Als je iemand aanspreekt ook al ken je hem of haar niet vraag je hem/haar eerst hoe het gaat en hoe hun gezondheid is of die van hun familie

- Honger is iets heel vies om te zien

- Ik een collega heb die vorige week voor het eerst in haar leven brood en tomaten soep

gegeten heeft.

- In Belgie ga ik nooit meer durven klagen over de financiële crisis.

- Grote multinationals van de voedingsindustrie zijn dikke vette smeerlappen.

- Bio en CO2 neutraal als label op voedingsware is vaak dikke zever denk ik als ik bv de productie van suikerriet zie. suikerriet dat achteraf door Coca-cola verwerkt word in hun "CO2 neutrale fabrieken"

- Gekko's zijn moeilijk te vangen

- Gekko's echt hun staart kunnen verliezen

- Leen is geen voorstander van gekko's

- Leen word geregeld boos als ik weer een gekko gevangen heb.

- Ik nadenk er over na om in belgie een terrarium te kopen met gekko's

- In kampala zagen we twee mannen lopen met elk wel 10 matrassen op hun hoofd.

- Er staat aan bijna elke bank, supermarkt, postkantoor een gewapende bewaker

- Nu lig ik in bed en zie ik links van mij op de muur een gekko, en boven op mijn muskietennet twee grote springhanen.

1. Sarah:
    25 november 2013
    Nice, Frankie! Have fun daar, en ik kijk zo hard uit naar de Paasvakantie!
  2. Krista mechelmans:
    25 november 2013
    Heel leuk ! Nog veel plezier daar !
  3. Stevo:
    25 november 2013
    Geniaal Poddighe, meer van dit!
  4. Marion Lok:
    28 november 2013
    Oh maakt niet uit die gekko's en sprinkhanen. Als je je ogen dicht doet zie je ze niet :-). Spreek uit ervaring.
  5. Louisa Houben:
    28 november 2013
    Ja Leen, daar valt wat te beleven! Roza (je bomma) is ook blij t als er nieuws komt. Nog veel belevenissen daar en doe zo verder.
  6. Anja:
    23 januari 2014